Mental and Behavioural Disorders
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 22.07.2024.
- Module identifier
22B0430
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
winter- and summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 60 Lecture Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 30 Preparation/follow-up for course work - 10 Work in small groups - 20 Study of literature - 30 Exam preparation -
- Graded examination
- Written examination or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Portfolio exam
- Literature
Dettmers, S./Bischkopf, J. (Hrsg.) (2021). Hanbuch gesundheitsbezogene Soziale Arbeit. München: Reinhard Verlag.
Esser, G. (Hrsg.) (2015). Klinische Psychologie und Verhaltenstherapie bei Kindern und Jugendlichen, 5. Auflage. Berlin: Springer.
Gahleitner, S. / Hahn, G. (Hg.) (2008). Klinische Sozialarbeit. Zielgruppen und Arbeitsfelder. Bonn: Psychiatrie-Verlag.
Hammer, M./Plößl, I. (2012). Irre verständlich. Menschen mit psychischer Erkrankung wirksam unterstützen. Bonn: Psychiatrie Verlag.
Heinrichs, N. / Lohaus, A. (2020). Klinische Entwicklungspsychologie kompakt. Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter. Weinheim: Beltz.
Linden, M./Hautzinger, M. (Hg.) (2015). Verhaltenstherapiemanual. Heidelberg: Springer.
Leibing, E. u.a. (Hg.) (2003). Lehrbuch der Psychotherapie (Bd. 3: Verhaltenstherapie). München: CIP-Medien.
Dies. (Hg.) (2006). Lehrbuch der Psychotherapie (Bd. 4: Verhaltenstherapie mit Kindern, Jugendlichen und ihren Familien). München: CIP-Medien.
Lieb, K./Heßlinger, B./Dreimüller, N./Jacob, G. (2020). 50 Fälle Psychiatrie und Psychotherapie. München: Urban & Fischer.
Petermann, F. (Hg.) (2013). Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie, 7. überarb. u. erw. Aufl. Göttingen: Hogrefe.
Sachse, R. (2020). Persönlichkeitsstörungen verstehen. Zum Umgang mit schwierigen Klienten. Psychiatrie Verlag.
Schneider, S. & Margraf, J. (Hrsg.) (2019). Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Band 3. Psychologische Therapie bei Indikationen im Kindes- und Jugendalter, 2. Auflage. Berlin: Springer.
Taschenführer zur ICD-10-Klassifikation psychischer Störungen. (2006). Bern: Huber.
- Applicability in study programs
- Social Work
- Social Work, B.A.
- Person responsible for the module
- Riecken, Andrea
- Teachers
- Riecken, Andrea