Mental and Behavioural Disorders

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 22.07.2024.

Module identifier

22B0430

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

winter- and summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
60LecturePresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
30Preparation/follow-up for course work-
10Work in small groups-
20Study of literature-
30Exam preparation-
Graded examination
  • Written examination or
  • Oral presentation, with written elaboration or
  • Portfolio exam
Literature

Dettmers, S./Bischkopf, J. (Hrsg.) (2021). Hanbuch gesundheitsbezogene Soziale Arbeit. München: Reinhard Verlag.

Esser, G. (Hrsg.) (2015). Klinische Psychologie und Verhaltenstherapie bei Kindern und Jugendlichen, 5. Auflage. Berlin: Springer.

Gahleitner, S. / Hahn, G. (Hg.) (2008). Klinische Sozialarbeit. Zielgruppen und Arbeitsfelder. Bonn: Psychiatrie-Verlag.

Hammer, M./Plößl, I. (2012). Irre verständlich. Menschen mit psychischer Erkrankung wirksam unterstützen. Bonn: Psychiatrie Verlag.

Heinrichs, N. / Lohaus, A. (2020). Klinische Entwicklungspsychologie kompakt. Psychische Störungen im Kindes- und Jugendalter. Weinheim: Beltz.

Linden, M./Hautzinger, M. (Hg.) (2015). Verhaltenstherapiemanual. Heidelberg: Springer.

Leibing, E. u.a. (Hg.) (2003). Lehrbuch der Psychotherapie (Bd. 3: Verhaltenstherapie). München: CIP-Medien.

Dies. (Hg.) (2006). Lehrbuch der Psychotherapie (Bd. 4: Verhaltenstherapie mit Kindern, Jugendlichen und ihren Familien). München: CIP-Medien.

Lieb, K./Heßlinger, B./Dreimüller, N./Jacob, G. (2020). 50 Fälle Psychiatrie und Psychotherapie. München: Urban & Fischer.

Petermann, F. (Hg.) (2013). Lehrbuch der Klinischen Kinderpsychologie, 7. überarb. u. erw. Aufl. Göttingen: Hogrefe.

Sachse, R. (2020). Persönlichkeitsstörungen verstehen. Zum Umgang mit schwierigen Klienten. Psychiatrie Verlag.

Schneider, S. & Margraf, J. (Hrsg.) (2019). Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Band 3. Psychologische Therapie bei Indikationen im Kindes- und Jugendalter, 2. Auflage. Berlin: Springer.

Taschenführer zur ICD-10-Klassifikation psychischer Störungen. (2006). Bern: Huber. 

Applicability in study programs

  • Social Work
    • Social Work, B.A.

    Person responsible for the module
    • Riecken, Andrea
    Teachers
    • Riecken, Andrea