Handicaps and Chronic Illnesses

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 22.07.2024.

Module identifier

22B0431

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

winter- and summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
60LecturePresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
90Preparation/follow-up for course work-
Graded examination
  • Written examination or
  • Oral presentation, with written elaboration or
  • Portfolio exam
Literature

Biermann, H. (Hrsg.) (2015). Inklusion im Beruf. Stuttgart: Kohlhammer.

Degener, T. & Diehl, E. (2015). Handbuch Behindertenrechtskonvention. Teilhabe als Menschenrecht – Inklusion als gesellschaftliche Aufgabe. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.

Franke, A. (2012). Modelle von Gesundheit und Krankheit. 3. Auflage. Bern: Huber.

Hollenweger, J. & Kraus de Camargo, O. (Hrsg.) (2017). ICF-CY - Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit bei Kindern und Jugendlichen, 2. Auflage. Göttingen: Hogrefe. 

Kraus de Camargo, O., Simon, L. & Rosenbaum, P.L. (2020). Die ICF-CY in der Praxis, 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe.

Lohaus, A. & Heinrichs, N. (Hrsg.) (2013). Chronische Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Psychologische und medizinische Grundlagen. Weinheim: Beltz.

Pixa-Kettner, U. (Hg.) (2015). Tabu oder Normalität? Eltern mit geistiger Behinderung und ihre Kinder. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.

Pretis, M. (2016). ICF-basiertes Arbeiten in der Frühförderung. München: Reinhardt.

Pretis, M., Kopp-Sixt, S. & Mechtl, R. (2019). ICF-basiertes Arbeiten in der inklusiven Schule. München: Reinhardt.

Weinbach, H. (2016). Soziale Arbeit mit Menschen mit Behinderung. Das Konzept der Lebensweltorientierung in der Behindertenhilfe. Weinheim: Beltz Juventa.

Applicability in study programs

  • Social Work
    • Social Work, B.A.

    Person responsible for the module
    • Wiedebusch-Quante, Silvia
    Teachers
    • Wiedebusch-Quante, Silvia