Handicaps and Chronic Illnesses
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 22.07.2024.
- Module identifier
22B0431
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
winter- and summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 60 Lecture Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 90 Preparation/follow-up for course work -
- Graded examination
- Written examination or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Portfolio exam
- Literature
Biermann, H. (Hrsg.) (2015). Inklusion im Beruf. Stuttgart: Kohlhammer.
Degener, T. & Diehl, E. (2015). Handbuch Behindertenrechtskonvention. Teilhabe als Menschenrecht – Inklusion als gesellschaftliche Aufgabe. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung.
Franke, A. (2012). Modelle von Gesundheit und Krankheit. 3. Auflage. Bern: Huber.
Hollenweger, J. & Kraus de Camargo, O. (Hrsg.) (2017). ICF-CY - Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit bei Kindern und Jugendlichen, 2. Auflage. Göttingen: Hogrefe.
Kraus de Camargo, O., Simon, L. & Rosenbaum, P.L. (2020). Die ICF-CY in der Praxis, 2. Aufl. Göttingen: Hogrefe.
Lohaus, A. & Heinrichs, N. (Hrsg.) (2013). Chronische Erkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Psychologische und medizinische Grundlagen. Weinheim: Beltz.
Pixa-Kettner, U. (Hg.) (2015). Tabu oder Normalität? Eltern mit geistiger Behinderung und ihre Kinder. Heidelberg: Universitätsverlag Winter.
Pretis, M. (2016). ICF-basiertes Arbeiten in der Frühförderung. München: Reinhardt.
Pretis, M., Kopp-Sixt, S. & Mechtl, R. (2019). ICF-basiertes Arbeiten in der inklusiven Schule. München: Reinhardt.
Weinbach, H. (2016). Soziale Arbeit mit Menschen mit Behinderung. Das Konzept der Lebensweltorientierung in der Behindertenhilfe. Weinheim: Beltz Juventa.
- Applicability in study programs
- Social Work
- Social Work, B.A.
- Person responsible for the module
- Wiedebusch-Quante, Silvia
- Teachers
- Wiedebusch-Quante, Silvia