Nursing Care Design/Fields of Action: Contributing to the Design of a changing World

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 01.08.2023.

Module identifier

22B1501

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
30SeminarPresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
10Study of literature-
26Exam preparation-
20Preparation/follow-up for course work-
64Other-
Graded examination
  • Homework / Assignment or
  • oral exam or
  • Oral presentation, with written elaboration
Literature

Büscher, A. (2011). Ambulante Pflege. In: Schaeffer, D.; Wingenfeld,K. (Hrsg.). Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim, München: Juventa, 491 - 512

Ewers, M. (2011). Case Management und andere Steuerungsaufgaben der Pflege. In: Schaeffer, D.; Wingenfeld,K. (Hrsg.). Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim, München: Juventa, 643 - 660

Görres, S.; Reif, K. (2011). Neue Steuerungsaufgaben in der Pflege. In Schaeffer, D.; Wingenfeld,K. (Hrsg.). Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim, München: Juventa, 581 - 598.

Breit, G. (Hrsg.) (2002): Demokratie-Lernen als Aufgabe der politischen Bildung. Bonn: Bundeszentrale für politische Bildung

Deichmann, C. &Tischner, C. (Hrsg.). (2013). Handbuch Dimensionen und Ansätze in der politischen Bildung. Schwalbach/ Ts.: Wochenschau Verlag

Detjen, J. (2013). Politische Bildung. Geschichte und Gegenwart in Deutschland (2., akt.und erw. Aufl.). München: Oldenbourg

Gagel, W. (2005). Geschichte der politischen Bildung in der Bundesrepublik Deutschland 1945-1989/90(3. überarb. Aufl.) Wiesbaden: Springer VS

Hafeneger, B. (Hrsg.). (2013). Handbuch außerschulische Jugendbildung: Grundlagen, Handlungsfelder, Akteure. Schwalbach/ Ts.: Wochenschau Verlag.

Himmelmann, G. (2016). Demokratie lernen als Lebens-, Gesellschafts- und Herrschaftsform. Ein Lehr- und Studienbuch (4. Aufl.). Schwalbach/Ts.: Wochenschau Verlag

Lange, D. &Reinhardt, V. (Hrsg.) (2017). Basiswissen Politische Bildung: Handbuch für den sozialwissenschaftlichen Unterricht (2. Aufl.).2 Bde. Baltmannsweiler: Schneider Verlag

Sander, W. (Hrsg.). (2014). Handbuch Politische Bildung. Schwalbach/ Ts: Wochenschau Verlag

Applicability in study programs

  • Nursing (dual programme)
    • Nursing (dual programme), B.Sc. (01.09.2023)

    Person responsible for the module
    • Böggemann, Marlies
    Teachers
    • Seeling, Stefanie
    • Mazzola, Rosa
    • Hotze, Elke
    • Büscher, Andreas
    • Kühme, Benjamin
    • Roling, Maren Doris Heike
    • Böggemann, Marlies