Child Protection: Advice and public Administration
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 22.07.2024.
- Module identifier
22B1544
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
winter- and summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 60 Lecture Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 70 Creation of examinations - 20 Preparation/follow-up for course work -
- Graded examination
- Written examination or
- Oral presentation, with written elaboration or
- Portfolio exam
- Literature
Brazelton, B., T.; Greenspan, S., I. (2002): Die sieben Grundbedürfnisse von Kindern; Weinheim und Basel: Beltz
Deegener, G.; Körner, W. (2005): Kindesmisshandlung und Vernachlässigung – Ein Handbuch. Göttingen u.a.: Hogrefe
Deegener, G.; Körner, W. (2006): Risikoerfassung bei Kindesmisshandlung und Vernachlässigung. Theorie, Praxis, Materialien. Lengerich u.a.: Pabst
Gerber, Christine & Lillig, Susanne (2018). Gemeinsam lernen aus Kinderschutzverläufen. Eine systemorientierte Methode zur Analyse von Kinderschutzfällen aus fünf Fallanalysen, Beiträge zur Qualitätssicherung im Kinderschutz 9. Herausgegeben vom Nationalen Zentrum Frühe Hilfen (NZFH). Köln.
Gourmelon, A./Mroß, M./Seidel, S. (2018): Management im öffentlichen Sektor: Organisationen steuern - Strukturen schaffen - Prozesse gestalten, Heidelberg: Rehm
Hammer, M. & Plößl, I. (2012). Irre verständlich. Menschen mit psychischer Erkrankung wirksam unterstützen; Bonn: Psychiatrie Verlag
Heckhausen, J. Heckhausen, H. (Hrsg.) (2018) Motivation und Handeln; Berlin: Springer Verlag
Heinz Kindler, Lillig, Susanna, Blüml, Herbert, Meysen, Thomas & Werner, Annegret (Hrsg.). Handbuch Kindeswohlgefährdung nach § 1666 BGB und Allgemeiner Sozialer Dienst (ASD). München: Deutsches Jugendinstitut (DJI)
Hopp, H./Göbel, T. (2013): Management in der öffentlichen Verwaltung: Organisations- und Personalarbeit in modernen Kommunalverwaltungen, Stuttgart: Schäffer-Poeschel
Kunkel, P.-C.; Kepert, J.; Pattar, A.K. [Hrsg.] (2017): LPK SGB VIII - Lehr- und Praxiskommentar SGB VIII, 8. Auflage, Baden-Baden: Nomos.
Levold, T. & Wisching, M. (Hrsg.) (2014): Systemische Therapie und Beratung – das große Lehrbuch; Heidelberg: Carl Auer-Verlag
Miller/ Rollnick (2009): Motivierende Gesprächsführung; Freibrurfg im Breisgau: Lambertus
Möller, Winfried (Hrsg.) (2021). Praxiskommentar SGB VIII. 3. Auflage. Köln: Reguvis.
Münder, Johannes, Meysen, Thomas & Trenczek, Thomas (Hrsg.) (2018). FK-SGB VIII – Frankfurter Kommentar zum SGB VIII. 8. Auflage. Baden-Baden: Nomos.
Noyon, A. & Heidenreich, T. (2013). Schwierige Situationen in Therapie und Beratung; Weinheim: PVU
Tabatt-Hirschfeldt, A. (2018): Öffentliche Steuerung und Gestaltung der kommunalen Sozialverwaltung im Wandel, Wiesbaden: Springer
Wabnitz, R. [Hrsg.] (2021): GK-SGB VIII Gemeinschaftskommentar zum SGB VIII, Loseblattsammlung, Köln: Luchterhand
Wiesner, R. [Hrsg.] (2015): SGB VIII Kinder- und Jugendhilfe Kommentar, 5. Auflage, München: Beck
Zobrist, P.; Kähler, D. (2017): Soziale Arbeit in Zwangskontexten; München: Reinhard Verlag
- Applicability in study programs
- Social Work
- Social Work, B.A.
- Person responsible for the module
- Radewagen, Christof
- Teachers
- Radewagen, Christof