Fundamentals of Nursing
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 29.04.2024.
- Module identifier
22B1573
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
only summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 14 Lecture Presence - 8 Seminar Presence - 8 Learning in groups / Coaching of groups Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 30 Work in small groups - 35 Study of literature - 55 Exam preparation -
- Graded examination
- Homework / Assignment or
- Oral presentation, with written elaboration
- Literature
Behrens, Johann (2011): Evidence based Nursing. In: Schaeffer, Doris/Wingenfeld, Klaus (Hrsg.) (2011): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim / München: Juventa. S. 151–164,
Benner, Patricia (2012): Stufen zur Pflegekompetenz. From novice to expert. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Huber,
Ertl-Schmuck, Roswitha, Unger, Angelika, Mibs, Miachael, Lang, Christian (2014): Wissenschaftstheoretische Grundpositionen. In: Ertl-Schmuck, Roswitha, Unger, Angelika, Mibs, Miachael, Lang, Christian (2014): Wissenschaftlisches Arbeiten in Gesundheit und Pflege. Stuttgart: UTB,
Friedemann, Marie- Luise, Köhlen, Christina (2018): Familien- und umweltbezogene Pflege. Die Theorie des systemischen Gleichgewichts und ihre Umsetzung. Bern: Hogrefe Verlag,
Friesacher, Heiner (2011): „Vom Interesse an vernünftigen Zuständen …“ Bedeutung und konstitutive Elemente einer kritischen Theorie der Pflegewissenschaft. In: Pflege (2011) 24 (6). Bern: Huber. S. 373–388
Krohwinkel, Monika (2013): Fördernde Prozesspflege mit integrierten ABEDLs. Forschung, Theorie und Praxis, Bern: Huber,
Kühme; Benjamin (2022): Theoriegeleitetes Handeln als pflegerisches Bildungsmuster. Teil 1: empirischer Zugang. Teil 2: Konsequenzen in einem Pflegestudiengang. In: Padua. Fachzeitschrift für Pflegepädagogik, Patientenedukation und -bildung. 17. Jhr. Heft 3/22. Bern: Hogrefe,
Kuhn, T. (1978): Die Entstehung des Neuen. Studien zur Struktur der Wissenschaftsgeschichte. Frankfurt am Main: Suhrkamp
Leininger, Madeleine (1998): Kulturelle Dimensionen menschlicher Pflege. Freiburg i. Br.: Lambertus-Verlag,
Mayer, H. (2019): Was Hänschen nicht lernt, lernt Hans nimmermehr? Ein Beitrag über die Rolle der Lehre im Zusammenhang mit der Theorieentwicklung in der Pflege. In: Pflege & Gesellschaft. Zeitschrift für Pflegewissenschaft 24 (2), S. 110–122.
Meleis, A.I. (1999): Pflegetheorie. Gegenstand, Entwicklung und Perspektiven des theoretischen Denkens in der Pflege. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Huber. S. 173, 174, 199, 200,
Meyer, Gabriele/Köpke, Sascha (2012): Wie kann der beste pflegewissenschaftliche Kenntnisstand in die Pflegepraxis gelangen? How can best nursing science evidence reach nursing practise? In: Pflege & Gesellschaft. Heft 1 / 12. 17. Jahrgang. Weinheim: Juventa. S. 36–44,
Moers, M./Schaeffer, D. (2011): Pflegetheorien. In: Schaeffer, D./Wingenfeld, K. (Hrsg.): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim: Juventa, S. 37 – 66,
Moers, Martin/Schaeffer, Doris/Schnepp, Wilfried (2011): Too busy to think? Essay über die spärliche Theoriebildung der deutschen Pflegewissenschaft. In: Pflege. Die wissenschaftliche Zeitschrift für Pflegeberufe. Heft 6. 24. Jahrg. Bern: Huber. S. 349–360,
Orem, Dorothea (1997): Strukturkonzepte der Pflegepraxis. Berlin, Wiesbaden: Ullstein Mosby
Peplau, Hildegard (1997): Zwischenmenschliche Beziehung in der Pflege – Ausgewählte Werke. Bern: Huber
Roper, Nancy, Logan, Winifred W., Tierney, Allison J, Mischo-Kelling, Maria (Hrsg) (2016): Das Roper- Logan- Tierney- Modell. Bern: Hogrefe,
Schaeffer, D., Moers, M. (2011): Bewältigung chronischer Krankheiten - Herausforderungen für die Pflege. In: Schaeffer, D./Wingenfeld, K. (Hrsg.): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim: Juventa S. 329 – 363,Schnepp, Wilfried (1996): Pflegekundige Sorge. In: Deutsche Gesellschaft für Pflegewissenschaft e. V. (Hrsg.): Pflege und Gesellschaft. 1. Jahrgang (2). Duisburg. S.13- 16
Schroeter, K. R. (2019): Die Pflege und ihre Wissenschaft(en) im Spagat zwischen Professionalisierung und disziplinübergreifender Wissenschaftspraxis. In: Pflege & Gesellschaft : Zeitschrift für Pflegewissenschaft 24 (1), Weinheim: Juventa. S. 18–31,
Uzarewicz, Charlotte/Moers, Martin (2012): Leibphänomenologie für Pflegewissenschaft – eine Annäherung. Philosophy of the Body and Nursing Science. In: Pflege & Gesellschaft 2 (2012). 17. Jahrg. Weinheim: Juventa. S. 101–110
- Applicability in study programs
- Nursing Science
- Nursing Science, B.Sc.
- Person responsible for the module
- Hotze, Elke
- Teachers
- Hotze, Elke