Fundamentals of Nursing

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 29.04.2024.

Module identifier

22B1573

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

only summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
14LecturePresence-
8SeminarPresence-
8Learning in groups / Coaching of groupsPresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
30Work in small groups-
35Study of literature-
55Exam preparation-
Graded examination
  • Homework / Assignment or
  • Oral presentation, with written elaboration
Literature

Behrens, Johann (2011): Evidence based Nursing. In: Schaeffer, Doris/Wingenfeld, Klaus (Hrsg.) (2011): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim / München: Juventa. S. 151–164,

Benner, Patricia (2012): Stufen zur Pflegekompetenz. From novice to expert. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Huber,

Ertl-Schmuck, Roswitha, Unger, Angelika, Mibs, Miachael, Lang, Christian (2014): Wissenschaftstheoretische Grundpositionen. In: Ertl-Schmuck, Roswitha, Unger, Angelika, Mibs, Miachael, Lang, Christian (2014): Wissenschaftlisches Arbeiten in Gesundheit und Pflege. Stuttgart: UTB,

Friedemann, Marie- Luise, Köhlen, Christina (2018):  Familien- und umweltbezogene Pflege. Die Theorie des systemischen Gleichgewichts und ihre Umsetzung. Bern: Hogrefe Verlag,

Friesacher, Heiner (2011): „Vom Interesse an vernünftigen Zuständen …“ Bedeutung und konstitutive Elemente einer kritischen Theorie der Pflegewissenschaft. In: Pflege (2011) 24 (6). Bern: Huber. S. 373–388

Krohwinkel, Monika (2013): Fördernde Prozesspflege mit integrierten ABEDLs. Forschung, Theorie und Praxis, Bern: Huber,

Kühme; Benjamin (2022): Theoriegeleitetes Handeln als pflegerisches Bildungsmuster. Teil 1: empirischer Zugang. Teil 2: Konsequenzen in einem Pflegestudiengang. In: Padua. Fachzeitschrift für Pflegepädagogik, Patientenedukation und -bildung. 17. Jhr. Heft 3/22. Bern: Hogrefe,

Kuhn, T. (1978): Die Entstehung des Neuen. Studien zur Struktur der Wissenschaftsgeschichte. Frankfurt am Main: Suhrkamp

Leininger, Madeleine (1998): Kulturelle Dimensionen menschlicher Pflege. Freiburg i. Br.: Lambertus-Verlag,

Mayer, H. (2019): Was Hänschen nicht lernt, lernt Hans nimmermehr? Ein Beitrag über die Rolle der Lehre im Zusammenhang mit der Theorieentwicklung in der Pflege. In: Pflege & Gesellschaft. Zeitschrift für Pflegewissenschaft 24 (2), S. 110–122.

Meleis, A.I. (1999): Pflegetheorie. Gegenstand, Entwicklung und Perspektiven des theoretischen Denkens in der Pflege. Bern, Göttingen, Toronto, Seattle: Huber. S. 173, 174, 199, 200,

Meyer, Gabriele/Köpke, Sascha (2012): Wie kann der beste pflegewissenschaftliche Kenntnisstand in die Pflegepraxis gelangen? How can best nursing science evidence reach nursing practise? In: Pflege & Gesellschaft. Heft 1 / 12. 17. Jahrgang. Weinheim: Juventa. S. 36–44,

Moers, M./Schaeffer, D. (2011): Pflegetheorien. In: Schaeffer, D./Wingenfeld, K. (Hrsg.): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim: Juventa, S. 37 – 66,

Moers, Martin/Schaeffer, Doris/Schnepp, Wilfried (2011): Too busy to think? Essay über die spärliche Theoriebildung der deutschen Pflegewissenschaft. In: Pflege. Die wissenschaftliche Zeitschrift für Pflegeberufe. Heft 6. 24. Jahrg. Bern: Huber. S. 349–360,

Orem, Dorothea (1997): Strukturkonzepte der Pflegepraxis. Berlin, Wiesbaden: Ullstein Mosby

Peplau, Hildegard (1997): Zwischenmenschliche Beziehung in der Pflege – Ausgewählte Werke. Bern: Huber

Roper, Nancy, Logan, Winifred W., Tierney, Allison J, Mischo-Kelling, Maria (Hrsg) (2016): Das Roper- Logan- Tierney- Modell. Bern: Hogrefe,
Schaeffer, D., Moers, M. (2011): Bewältigung chronischer Krankheiten - Herausforderungen für die Pflege. In: Schaeffer, D./Wingenfeld, K. (Hrsg.): Handbuch Pflegewissenschaft. Weinheim: Juventa S. 329 – 363,

Schnepp, Wilfried (1996): Pflegekundige Sorge. In: Deutsche Gesellschaft für Pflegewissenschaft e. V. (Hrsg.): Pflege und Gesellschaft. 1. Jahrgang (2). Duisburg. S.13- 16

Schroeter, K. R. (2019): Die Pflege und ihre Wissenschaft(en) im Spagat zwischen Professionalisierung und disziplinübergreifender Wissenschaftspraxis. In: Pflege & Gesellschaft : Zeitschrift für Pflegewissenschaft 24 (1), Weinheim: Juventa. S. 18–31,

Uzarewicz, Charlotte/Moers, Martin (2012): Leibphänomenologie für Pflegewissenschaft – eine Annäherung. Philosophy of the Body and Nursing Science. In: Pflege & Gesellschaft 2 (2012). 17. Jahrg. Weinheim: Juventa. S. 101–110

Applicability in study programs

  • Nursing Science
    • Nursing Science, B.Sc.

    Person responsible for the module
    • Hotze, Elke
    Teachers
    • Hotze, Elke