Educational Science Basics for Social Work

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 25.07.2024.

Module identifier

22B1634

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

winter- and summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
60LecturePresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
30Preparation/follow-up for course work-
10Work in small groups-
30Exam preparation-
20Study of literature-
Graded examination
  • Oral presentation, with written elaboration or
  • Portfolio exam or
  • Homework / Assignment
Literature

Böhm, W. & Seichter, S. (2017). Wörterbuch der Pädagogik. UTB

Grafe, R. (2022). Umwelt- und Klimagerechtigkeit: Digitalisierung, Energiebedarfe, Klimastörung und Umwelt(un)gerechtigkeit. Springer Vieweg.

Gudjons, H. & Traub, S. (2020). Pädagogisches Grundwissen: Überblick - Kompendium - Studienbuch. Klinkhardt

Jordan, S. & Schlüter, M. (Hrsg.) (2015). Lexikon Pädagogik: Hundert Grundbegriffe. Reclams Universal-Bibliothek

Karakasoglu, Y., Mecheril, P., Goddar, J. (2019). Pädagogik neu denken!: Die Migrationsgesellschaft und ihre Lehrer_innen. Beltz

Koller, C. (2014). Grundbegriffe, Theorien und Methoden der Erziehungswissenschaft: Eine Einführung. Kohlhammer.

Liedholz, Y. (2020). Berührungspunkte von Sozialer Arbeit und Klimawandel: Perspektiven und Handlungsspielräume. Verlag Barbara Budrich.

Michl, W. (2020). Erlebnispädagogik. UTB

Moser, H. (2019). Einführung in die Medienpädagogik: Aufwachsen im digitalen Zeitalter. Springer

Ogette, T. (2019). exit RACISM: rassismuskritisch denken lernen. Unrats Verlag.

Raithel, J. / Dollinger, B./ Hörmann, G. (2012). Einführung Pädagogik. Wiesbaden. VS

Rohr, A., Omer, H., Aarts, M., Furman, B. (2021). Gelingende Kommunikation mit Kindern und Jugendlichen: Neue Autorität, Marte Meo und Ich schaffs! (Beratung, Coaching, Supervision) Carl Auer Verlag

Sandfuchs, U. & Melzer, W. et al. (Hrsg.) (2012). Handbuch Erziehung. UTB

Stiftung Zukunftsrat / Baustelle Zukunft & Robert Unteregger (2018). Allgemeine Didaktik einer Bildung für nachhaltige Entwicklung: für Lehrerinnen und Lehrer

Trabandt, S. & Wagner, H.-J. (2020). Pädagogisches Grundwissen für das Studium der Sozialen Arbeit. Verlag Barbara Budrich

Vanagas, A. (2021). Sexualpädagogische (Re)Visionen: Sexualpädagogik als Diskriminierungsschutz für Schule und außerschulische Bildungsarbeit. Springer

Wendt, Ulrich (Hrsg.) (2020). Soziale Arbeit in Schlüsselbegriffen. Beltz Verlag

Applicability in study programs

  • Social Work
    • Social Work, B.A.

    Person responsible for the module
    • Schneewind-Landowsky, Julia
    Teachers
    • Schneewind-Landowsky, Julia