Concepts of Participation in Child and Youth Welfare
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 02.04.2024.
- Module identifier
22B1656
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
winter- and summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 30 Lecture Presence - 30 Seminar Presence - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 20 Preparation/follow-up for course work - 30 Study of literature - 40 Exam preparation -
- Graded examination
- Homework / Assignment or
- Portfolio exam or
- Oral presentation, with written elaboration
- Literature
Faltermeier, J., Knuth, N., Stork. (2021). Handbuch Eltern in den Hilfen zur Erziehung. Beltz Juventa
Lemme, M. & Körner, B. (2019). Neue Autorität in Haltung und Handlung: Ein Leitfaden für Pädagogik und Beratung. Carl Auer Verlag
Lutz, Ronald, Steinhaußen, Jan, Kniffki, Johannes (2021). Covid-19 - Zumutungen an die Soziale Arbeit. Praxisfelder, Herausforderungen und Perspektiven. Beltz Juventa. Weinheim und Basel 2021
Omer, H. & von Schlippe, A. (2016). Stärke statt Macht: Neue Autorität in Familie, Schule und Gemeinde. Vandenhoeck & Ruprecht
Prasad, Nivedita, Muckenfuss, Katrin, Foitzik, Andreas (Hrsg.)(2020). Recht vor Gnade. Bedeutung von Menschenrechtsentscheidungen für eine diskriminierungskritische (Soziale) Arbeit. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.
Rohr, A., Omer, H., Aarts, M., Furman, B. (2021). Gelingende Kommunikation mit Kindern und Jugendlichen: Neue Autorität, Marte Meo und Ich schaffs! (Beratung, Coaching, Supervision) Carl Auer Verlag
Schopp, J. & Tschöpe-Scheffler, S. (2019). Eltern Stärken. Die Dialogische Haltung in Seminar und Beratung: Ein Leitfaden für die Praxis. Sigrid Verlag Barbara Budrich
Stange, W. et al. (Hrsg.) (2012). Erziehungs- und Bildungspartnerschaften: Grundlagen und Strukturen von Elternarbeit. Springer
Stange, W. et al. (Hrsg.) (2013). Erziehungs- und Bildungspartnerschaften: Praxisbuch zur Elternarbeit. Springer
Thomas Meysen, Katharina Lohse, Lydia Schönecker, Angela Smessaert (Hrsg.) (2022). Das neue Kinder- und Jugendstärkungsgesetz – KJSG. Nomos
Tschöpe-Scheffler, S. (2009). Familie und Erziehung in der Sozialen Arbeit (Grundlagen Sozialer Arbeit). Wochenschau Verlag.
- Applicability in study programs
- Social Work
- Social Work, B.A.
- Person responsible for the module
- Schneewind-Landowsky, Julia
- Teachers
- Schneewind-Landowsky, Julia