Concepts of Participation in Child and Youth Welfare

Faculty

Faculty of Business Management and Social Sciences

Version

Version 1 of 02.04.2024.

Module identifier

22B1656

Module level

Bachelor

Language of instruction

German

ECTS credit points and grading

5.0

Module frequency

winter- and summerterm

Duration

1 semester

 

 

Overall workload

The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").

Teaching and learning methods
Lecturer based learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
30LecturePresence-
30SeminarPresence-
Lecturer independent learning
Hours of workloadType of teachingMedia implementationConcretization
20Preparation/follow-up for course work-
30Study of literature-
40Exam preparation-
Graded examination
  • Homework / Assignment or
  • Portfolio exam or
  • Oral presentation, with written elaboration
Literature

Faltermeier, J., Knuth, N., Stork. (2021). Handbuch Eltern in den Hilfen zur Erziehung. Beltz Juventa

Lemme, M. & Körner, B. (2019). Neue Autorität in Haltung und Handlung: Ein Leitfaden für Pädagogik und Beratung. Carl Auer Verlag

Lutz, Ronald, Steinhaußen, Jan, Kniffki, Johannes (2021). Covid-19 - Zumutungen an die Soziale Arbeit. Praxisfelder, Herausforderungen und Perspektiven. Beltz Juventa. Weinheim und Basel 2021

Omer, H. & von Schlippe, A. (2016). Stärke statt Macht: Neue Autorität in Familie, Schule und Gemeinde. Vandenhoeck & Ruprecht

Prasad, Nivedita, Muckenfuss, Katrin, Foitzik, Andreas (Hrsg.)(2020). Recht vor Gnade. Bedeutung von Menschenrechtsentscheidungen für eine diskriminierungskritische (Soziale) Arbeit. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.

Rohr, A., Omer, H., Aarts, M., Furman, B. (2021). Gelingende Kommunikation mit Kindern und Jugendlichen: Neue Autorität, Marte Meo und Ich schaffs! (Beratung, Coaching, Supervision) Carl Auer Verlag

Schopp, J. & Tschöpe-Scheffler, S. (2019). Eltern Stärken. Die Dialogische Haltung in Seminar und Beratung: Ein Leitfaden für die Praxis. Sigrid Verlag Barbara Budrich

Stange, W. et al. (Hrsg.) (2012). Erziehungs- und Bildungspartnerschaften: Grundlagen und Strukturen von Elternarbeit. Springer

Stange, W. et al. (Hrsg.) (2013). Erziehungs- und Bildungspartnerschaften: Praxisbuch zur Elternarbeit. Springer

Thomas Meysen, Katharina Lohse, Lydia Schönecker, Angela Smessaert (Hrsg.) (2022). Das neue Kinder- und Jugendstärkungsgesetz – KJSG. Nomos

Tschöpe-Scheffler, S. (2009). Familie und Erziehung in der Sozialen Arbeit (Grundlagen Sozialer Arbeit). Wochenschau Verlag.

Applicability in study programs

  • Social Work
    • Social Work, B.A.

    Person responsible for the module
    • Schneewind-Landowsky, Julia
    Teachers
    • Schneewind-Landowsky, Julia