Theory for Midwifery Practice
- Faculty
Faculty of Business Management and Social Sciences
- Version
Version 1 of 05.11.2024.
- Module identifier
22B1794
- Module level
Bachelor
- Language of instruction
German
- ECTS credit points and grading
5.0
- Module frequency
only summerterm
- Duration
1 semester
- Overall workload
The total workload for the module is 150 hours (see also "ECTS credit points and grading").
- Teaching and learning methods
Lecturer based learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 55 Seminar Presence or online - 10 Other Presence or online - 10 Learning in groups / Coaching of groups Presence or online - Lecturer independent learning Hours of workload Type of teaching Media implementation Concretization 20 Other - 15 Preparation/follow-up for course work - 25 Exam preparation - 5 Study of literature - 10 Work in small groups -
- Ungraded exam
- Placement Report, oral or
- Homework / Assignment or
- Learning diary
- Literature
Die Literaturliste umfasst Vorschläge, die durch die Lehrenden ausgewählt, aktualisiert und erweitert werden:
Antonovsky, A. (1997): Salutogenese. Zur Entmystifizierung der Gesundheit. Deutsche erweiterte Herausgabe von Alexa Franke. Tübingen: Dgvt-Verlag. Berk, L. (2019): Entwicklungspsychologie. Pearson Studium. Bowlby, J. (2021): Frühe Bindung und kindliche Entwicklung. 8. Auflage. München, Basel. Reinhardt. Brisch, K. H.; Hellbrügge, T. (Hrsg.) (2008): Der Säugling – Bindung, Neurobiologie und Gene. Stuttgart: Klett-Cotta. Brisch, K. H. (2022): Entstehung von Beziehungen: Die Bindungstheorie. In: Adler, R., J. Herrmann, K. Köhle, O. W. Schonecke, T. von Uexküll und W. Wesiack (Hrsg.) Psychosomatische Medizin. Modelle ärztlichen Denkens und Handelns. München (Urban & Schwarzenberg). Bryar, R. M. (2003): Theorie und Hebammenpraxis. Bern. Hans Huber. Cierpka, M. (2014) Frühe Kindheit 0-3 Jahre. Beratung und Psychotherapie für Eltern mit Säuglingen und Kleinkindern. Springer. Cignacco, E. [Hrsg.] (2006): Hebammenarbeit. Assessment, Diagnosen und Interventionen. Bern. Hans Huber. Dunkley, J. (2003): Gesundheitsförderung und Hebammenpraxis. Bern. Hans Huber. Grossmann, K. & Grossmann, K.E. (2012): Bindungen - Das Gefüge psychischer Sicherheit. Völlig überarbeitete Auflage. Stuttgart: Klett-Cotta. Kavemann, B.; Kreyssieg, U. (Hrsg.) (2013): Handbuch Kinder und häusliche Gewalt. 3. Auflage. Wiesbaden: Springer Fachmedien. Largo R.H., Jenni O.G. (2005): Das Zürcher Fit-Konzept. Familiendynamik, Interdisziplinäre Zeitschrift für systemorientierte Praxis und Forschung, Klett-Cotta, Stuttgart, 111-127. Lohaus, A.; Vierhaus, M. (2015): Entwicklungspsychologie des Kindes- und Jugendalters für Bachelor. 3. Auflage. Berlin, Heidelberg: Springer Verlag. Neumann-Ponesch, S. (2021): Modelle und Theorien in der Pflege. 5., aktualisierte und ergänzte Auflage. Wien. Facultas Universitätsverlag. Schneewind, K.A. (2012): Erziehungsstile. In: Stange W., Krüger R., Henschel A., Schmitt C. (eds) Erziehungs- und Bildungspartnerschaften. VS Verlag für Sozialwissenschaften. Welter-Enderlin, R.; Hildenbrand, B. (2012): Resilienz - Gedeihen trotz widriger Umstände. 4. unveränderte Auflage. Heidelberg: Carl-Auer Verlag. Wydler, H.; Kolip, P.; Abel, T. (2010): Salutogenese und Kohärenzgefühl. Grundlagen, Empirie und Praxis eines gesundheitswissenschaftlichen Konzepts. 4. Auflage. Weinheim: Verlagsgruppe Beltz Juventa.
- Applicability in study programs
- Midwifery
- Midwifery, B.Sc.
- Person responsible for the module
- Hellmers, Claudia
- Teachers
- Hellmers, Claudia
- Sayn-Wittgenstein-Hohenstein, Friederike
- Schneewind-Landowsky, Julia
- Further lecturer(s)
zusätzlich weitere Lehrende der Fachgruppe Pflege- und Hebammenwissenschaft