Technical Diversity of the Artistic Major Subject Singing (Musical)
- Faculty
Institute of Music
- Version
Version 11.0 of 04/09/2021
- Code of Module
66B6306
- Modulename (german)
Technische Vielfalt des Künstlerischen Hauptfachs Gesang (Musical)
- Study Programmes
Musikerziehung - Musical (B.A.)
- Level of Module
2
- Responsible of the Module
Wienhausen, Sascha
- Lecturer(s)
- Schubert, Ulrike
- Bruhn, Valerie
- Wienhausen, Sascha
- Seitz, Marc
- Christ, Thomas
- Wessels-Behrens, Martin
- Behrens, Judith
- Müller, Christian
- Rentmeister, Eric
- Scholz, Carolin-Christina
- Prof. Sascha Wienhausen, Valerie Bruhn, Ulrike Schubert, Marc Seitz, Carolin Scholz, Thomas Christ, Christian Tobias Müller, Marion Gutzeit, Martin Wessels-Behrens
- Credits
15
- Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 60 individuelle Betreuung 90 betreute Kleingruppen 60 Ensemble Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 120 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 100 Prüfungsvorbereitung
- Recommended Reading
- 1. Richard Miller, The Structure of Singing, Schirmer Verlag, 1986.
- 2. Franziska Martienßen-Lohmann, Der wissende Sänger, Atlantis Verlag, 1956.
- 3. Franziska Martienßen-Lohmann, Ausbildung der Gesangsstimme, Rud. Erdmann Musikverlage, 1957.
- 4. Franziska Martienssen, Das bewußte Singen, C.F. Kahnt Verlag.
- 5. Franziska Martienssen, Stimme und Gestaltung, C.F. Kahnt Verlag, 1993.
- 6. Franziska Martienssen-Lohmann, Der Opernsänger, Schott Verlag, 1943.
- 7. Ilse Middendorf, Der erfahrbare Atem, Junfermann-Verlag, 1995.
- 8. Wolfram Seidner, ABC des Singens, Henschel Verlag, 2007.
- 9. Wolfram Seidner und Jürgen Wendler, Die Sängerstimme, Henschel Verlag, 1999.
- 10. Gillyanne Kayes, Singing and the actor, A & C Black, 2000.
- 11. Hildegund Lohmann-Becker, Handbuch Gesangspädagogik, Schott Verlag, 2008.
- 12. Cornelius L. Reid, Funktionale Stimmentwicklung, Schott Verlag, 1994.
- 13. Cornelius L. Reid, The free voice, The Joseph Patelson Music House, 1972.
- 14. Cornelius L. Reid, Bel Canto, The Joseph Patelson Music House, 1972.
- 15. Cornelius L. Reid, Psyche and Soma, The Joseph Patelson Music House, 1982.
- 16. Cornelius L. Reid, Erbe des Belcanto, Schott Verlag, 2009.
- 17. Cornelius L. Reid, A Dictonary of Vocal Terminology, Joseph Patelson Music House, 1983.
- 18. Paul Lohmann, Stimmfehler, Stimmberatung, Schott Verlag, 1938.
- 19. Johan Sundberg, Die Wissenschaft von der Singstimme, Orpheus-Verlag GmbH, 1997.
- 20. Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, Singen, Schott Verlag, 1965.
- 21. William Vennard, Singing, Carl Fischer Verlag, 1967.
- 22. Cathrine Sadoline, Komplette Gesangstechnik, CVI Publications, 2012.
- 23. Cathrine Sadolin, Complete Vocal Technique App, 2017.
- 24. Bernhard Richter, Die Stimme, Henschel Verlag, 2013.
- 25. Seth Riggs, Singing for the stars, Alfred Publishing & Co.
- 26. W. Rohmert, Grundzüge des funktionalen Stimmtrainings, in: Zeitschrift für Arbeitswissenschaft 1983.
- 27. Claudia Spahn (Hrsg.), Körperorientierte Ansätze für Musiker, 2017.
- 28. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Model, Estill voice Training System International 2017.
- 29. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Training System, Level One, Compulsory Figures for Voice Control, Estill voice Training System International, 2005.
- 30. Kimberly Steinhauer, Mary McDonald Klimek, Kerrie Obert, Jo Estill, The Estill Voice Training System, Level Two, Figure Combination for six voice Qualitie", Estill voice Training System International, 2005.
- 31. Giovanni Battista Lamperti, Vocal Wisdom, hrsg. von William Earl Brown, Kessinger Legacy Reprints, 2000.
- 32. Tosi, Agricola, Anleitung zur Singekuns", Breitkopf und Härtel, 1994.
- 32. Oliver, Donald, How to Audition for the Musical Theatre, Hanover: Smith and Kraus Books, 1995.
- 33. Shurtleff, Michael, Audition, New York: Bantam Books, 1980.
- 34. Siedhoff, Thomas, Handbuch des Musicals, Mainz: Schott Music GmbH & Co. KG, 2007.
- 35. Silver, Fred, Auditioning for the Musical Theatre, New York: Penguin Books, 1988.
- 36. Clear, Marc, Zusammenfassung über Interpretation, Auditions und das Theaterleben, 2008.
- 37. Cohen, Darren und Perilstein, Michael, The Complete Professional Audition, New York: Back Stage Books, 2005.
- 38. Craig, David, On Singing Onstage, New York: Applause Theatre Book Publishers, 1990.
- 39. Kayes, Gillyanne und Fisher, Jeremy, Successful Singing Auditions, London: A & C Black Publishers Limited, 2002.
- Graded Exam
Examination of Artistic Qualification
- Ungraded Exam
- Work Sample
- Regular Participation
- Examination Requirements
- Duration
2 Terms
- Module Frequency
Winter and Summer Term
- Language of Instruction
German