Advanced Module I Artistic Major Subject Singing (Pop)

Faculty

Institute of Music

Version

Version 8.0 of 02/04/2021

Code of Module

66B6411

Modulename (german)

Aufbaumodul I Künstlerisches Hauptfach Gesang (Pop)

Study Programmes

Musikerziehung - Pop (B.A.)

Level of Module

2

Responsible of the Module

Oertel, Klaus Daniel

Lecturer(s)
  • Oertel, Klaus Daniel
  • Wienhausen, Sascha
  • Schubert, Ulrike
  • Köpf, Hannah
  • Jungeblodt, Paul
  • Peschke, Mara
  • Scheer, Kathrin
Credits

15

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
45individuelle Betreuung
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
340Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
60Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading
  • Künstlerisches Hauptfach Pop Gesang:
  • 1. Real Book Pop and Rock, 1-3.
  • 2. Cornelius Reid, Funktionale Stimmentwicklung.
  • 3. G. Kayes, Singing and the actor.
  • 4. Real Book Pop and Rock, 1-6.
  • 5. Sadoline, Complete Vocal Technique.
  • 6. Jo Estille, E.V.T.S.

    Stimmbildung Pop Gesang:
  • 1. Richard Miller, The Structure of Singing, Schirmer Verlag, 1986.
  • 2. Franziska Martienßen-Lohmann, Der wissende Sänger, Atlantis Verlag, 1956.
  • 3. Romeo Alvi Kia und Renate Schulz-Schindler, Sonne, Mond und Stimme, Aurum Verlag 2009.
  • 4. Ilse Middendorf, Der erfahrbare Atem, Junfermann-Verlag,1995.
  • 5. Franziska Martienßen-Lohmann, Ausbildung der Gesangsstimme, Rud. Erdmann Musikverlage, 1957.
  • 6. Wolfram Seidner, ABC des Singens, Henschel Verlag, 2007.
  • 7. Matthias Echternach, Untersuchungen zu Registerübergängen bei männlichen Stimmen, Projektverlag, 2010.
  • 8. Gillyanne Kayes, Singing and the Actor, A & C Black, 2000.
  • 9. Hildegund Lohmann-Becker, Handbuch Gesangspädagogik, Schott Verlag, 2008.
  • 10. Wolfram Seidner und Jürgen Wendler, Die Sängerstimme, Henschel Verlag, 1997.
  • 11. Cornelius L. Reid, Funktionale Stimmentwicklung, Schott Verlag, 1994.
  • 12. Cornelius L. Reid, Erbe des Belcanto, Schott Verlag, 2009.
  • 13. Franziska Martienssen, Stimme und Gestaltung, C.F. Kahnt Verlag, 1993.
  • 14. Franziska Martienssen, Das bewußte Singen, C.F. Kahnt Verlag.
  • 15. Franziska Martienssen-Lohmann, Der Opernsänger, Schott Verlag, 1943.
  • 16. Paul Lohmann, Stimmfehler, Stimmberatung, Schott Verlag, 1938.
  • 17. Cornelius L. Reid, The Free Voice, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  • 18. Cornelius L. Reid, Bel Canto, The Joseph Patelson Music House, 1972.
  • 19. Cornelius L. Reid, Psyche and Soma, The Joseph Patelson Music House, 1982.
  • 20. Johan Sundberg, Die Wissenschaft von der Singstimme, Orpheus-Verlag GmbH, 1997.
  • 21. Frederick Husler und Yvonne Rodd-Marling, Singen, Schott Verlag,1965..
  • 22. William Vennard, Singing, Carl Fischer Verlag, 1967.
  • 23. Catherine Sadoline, Komplete Gesangstechnik, CVI Publications, 2009.
  • 24. Bernhard Richter, Die Stimme, Henschel Verlag, 2013.
  • 25. Cornelius L. Reid, A Dictonary of Vocal Terminology, Joseph Patelson Music House, 1983.
  • 26. Seth Riggs, Singing for the stars, Alfred Publishing & Co.
Graded Exam

Examination of Artistic Qualification

Ungraded Exam
  • Presentation
  • Work Sample
Examination Requirements
Duration

2 Terms

Module Frequency

Winter and Summer Term

Language of Instruction

German