Communication Planning

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 8.0 of 12/16/2022

Code of Module

74M0014

Modulename (german)

Kommunikationsplanung

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

4

Mission Statement

Within communication management, conceptual theory forms the basis for strategically and tactically oriented communication. This module aims to provide students with the theoretical foundations of the process of communication planning and management and to place them in the context of communication science knowledge.

Content
  • 1. Work steps of the communication management
    1.1 Situation analysis
    1.2 SWOT analysis
  • 1.3. Objectives, reference groups / stakeholders
  • 1.4. Positioning/messages
  • 1.5. Strategy
  • 1.6. Tactics: action planning, implementation
  • 1.7. Budgeting
  • 1.8. Evaluation
  • 2. Communication instruments
    2.1 Mass media
    2.2 Medially mediated
    2.3 Interpersonal
  • 2.4. Selection criteria
  • 3. Reflection of conceptual models
Responsible of the Module

Fuhrberg, Reinhold

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Knorre, Susanne
  • Harden, Lars
  • Osterheider, Felix
  • Schedifka, Therese
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
20Kleingruppen
30Literaturstudium
40Prüfungsvorbereitung
Recommended Reading

Bentele, Günter und Howard Nothaft (2015): Strategie und Konzeption: Die Lehre der strategischen Kommunikation. In: Fröhlich, Romy, Peter Szyszka und Günter Bentele (Hg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden, S. 697-713.Bentele, Günter und Howard Nothaft (2020): Konzeption von Kommunikationsprogrammen in der Unternehmenskommunikation. In: Ansgar Zerfaß et al. (Hg.): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden, S. 1-26.Droste, Heinz W. (2010): Kommunikation. Planung und Gestaltung öffentlicher Meinung. Bd. 1 + 2. Neuss.Hansen, Renée und Stephanie Bernoully (2020): Um die Hecke gedacht: Kommunikationsstrategien entwickeln. Frankfurt a. Main.Merten, Klaus (2013): Konzeption von Kommunikation. Theorie und Praxis des strategischen Kommunikationsmanagements. Wiesbaden.Schmidbauer, Klaus (2011): Vorsprung mit Konzept. Erfolgreiche Konzepte für die Unternehmens- und Marketingkommunikation entwickeln. Berlin.Schmidbauer, Klaus und Eberhard Knödler-Bunte (2004): Das Kommunikationskonzept. Berlin.Schmidbauer, Klaus und Oliver Jorzig (2017): Wirksame Kommunikation – mit Konzept. Ein Handbuch für Praxis und Studium. Berlin.Zimmermann, Rainer (2011): Das Strategiebuch. Frankfurt a. Main.

Graded Exam
  • Viva Voce
  • Homework / Assignment
  • Two-Hour Written Examination
  • Oral Presentation / Seminar Paper
Ungraded Exam

Work samples, written

Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Winter Term

Language of Instruction

German