Communication Planning
- Faculty
Institute of Communication
- Version
Version 8.0 of 12/16/2022
- Code of Module
74M0014
- Modulename (german)
Kommunikationsplanung
- Study Programmes
Kommunikation und Management (M.A.)
- Level of Module
4
- Mission Statement
Within communication management, conceptual theory forms the basis for strategically and tactically oriented communication. This module aims to provide students with the theoretical foundations of the process of communication planning and management and to place them in the context of communication science knowledge.
- Content
- 1. Work steps of the communication management
1.1 Situation analysis
1.2 SWOT analysis - 1.3. Objectives, reference groups / stakeholders
- 1.4. Positioning/messages
- 1.5. Strategy
- 1.6. Tactics: action planning, implementation
- 1.7. Budgeting
- 1.8. Evaluation
- 2. Communication instruments
2.1 Mass media
2.2 Medially mediated
2.3 Interpersonal - 2.4. Selection criteria
- 3. Reflection of conceptual models
- 1. Work steps of the communication management
- Responsible of the Module
Fuhrberg, Reinhold
- Lecturer(s)
- Baum, Achim
- Fuhrberg, Reinhold
- Knorre, Susanne
- Harden, Lars
- Osterheider, Felix
- Schedifka, Therese
- Credits
5
- Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Seminare Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 20 Kleingruppen 30 Literaturstudium 40 Prüfungsvorbereitung
- Recommended Reading
Bentele, Günter und Howard Nothaft (2015): Strategie und Konzeption: Die Lehre der strategischen Kommunikation. In: Fröhlich, Romy, Peter Szyszka und Günter Bentele (Hg.): Handbuch der Public Relations. Wiesbaden, S. 697-713.Bentele, Günter und Howard Nothaft (2020): Konzeption von Kommunikationsprogrammen in der Unternehmenskommunikation. In: Ansgar Zerfaß et al. (Hg.): Handbuch Unternehmenskommunikation. Wiesbaden, S. 1-26.Droste, Heinz W. (2010): Kommunikation. Planung und Gestaltung öffentlicher Meinung. Bd. 1 + 2. Neuss.Hansen, Renée und Stephanie Bernoully (2020): Um die Hecke gedacht: Kommunikationsstrategien entwickeln. Frankfurt a. Main.Merten, Klaus (2013): Konzeption von Kommunikation. Theorie und Praxis des strategischen Kommunikationsmanagements. Wiesbaden.Schmidbauer, Klaus (2011): Vorsprung mit Konzept. Erfolgreiche Konzepte für die Unternehmens- und Marketingkommunikation entwickeln. Berlin.Schmidbauer, Klaus und Eberhard Knödler-Bunte (2004): Das Kommunikationskonzept. Berlin.Schmidbauer, Klaus und Oliver Jorzig (2017): Wirksame Kommunikation – mit Konzept. Ein Handbuch für Praxis und Studium. Berlin.Zimmermann, Rainer (2011): Das Strategiebuch. Frankfurt a. Main.
- Graded Exam
- Viva Voce
- Homework / Assignment
- Two-Hour Written Examination
- Oral Presentation / Seminar Paper
- Ungraded Exam
Work samples, written
- Examination Requirements
- Duration
1 Term
- Module Frequency
Only Winter Term
- Language of Instruction
German