Law and Ethics in Communication Management
- Faculty
Institute of Communication
- Version
Version 9.0 of 12/16/2022
- Code of Module
74M0022
- Modulename (german)
Recht und Ethik des Kommunikationsmanagements
- Study Programmes
Kommunikation und Management (M.A.)
- Level of Module
4
- Mission Statement
The strategic planning and technical implementation of organised communication usually serves to enforce particular interests. Because divergent interests and life-world contexts can always come into conflict with each other, a thorough knowledge of normative, ethical and legal frameworks is just as indispensable for responsible communication management as the ability to reflect on motives, patterns and consequences of one's own professional actions and to solve resulting conflicts with rational means.
- Responsible of the Module
Baum, Achim
- Lecturer(s)
- Baum, Achim
- Dierkes, Sven
- Heermeyer, Christian
- Kemper, Rainer
- Fuhrberg, Reinhold
- Merz, Christian; Heuchemer, Anna Sophie
- Credits
5
- Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Seminare 30 Übungen Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 45 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 45 Literaturstudium
- Recommended Reading
Aufderheide, Detlef/Martin Dabrowski (Hg.) (2005): Corporate Governance und Korruption. Wirstchaftsethische und moralökonomische Perspektiven der Bestechung und ihrer Bekämpfung. Berlin.Baum, Achim (2005): Kommunikation unter Erfolgszwang. Über die Legitimationsprobleme der Public Relations. In: ders./Wolfgang R. Langenbucher/Horst Pöttker/Christian Schicha (Hg.): Handbuch Medienselbstkontrolle. Wiesbaden. S. 319-327.Baum, Achim/Wolfgang R. Langenbucher/Horst Pöttker/Christian Schicha (Hg.) (2005): Handbuch Medienselbstkontrolle. Wiesbaden. Becher, Martina (1996): Moral in der PR? Eine empirische Studie zu ethischen Problemen im Berufsfeld Öffentlichkeitsarbeit. Berlin.Bentele, Günter (2005): Ethische Anforderungen an Öffentlichkeitsarbeit. In: ders./Romy Fröhlich/Peter Szyszka (Hg.) (2005): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln. Mit Lexikon. Wiesbaden. S. 562-574Bowen, Shannon E.(2007): Ethics and Public Relations, Institute for Public Relations. www.instituteforpr.orgFalkenberg, Viola (2004): Im Dschungel der Gesetze. Leitfaden Presse- und Öffentlichkeitsarbeit. Frankfurt/M.Fieseler, Christian (2008): Die Kommunikation von Nachhaltigkeit. Gesellschaftliche Verantwortung als Inhalt der Kapitalmarktkommunikation. Wiesbaden.Förg, Birgit (2004): Moral und Ethik der PR. Grundlagen – Theoretische und empirische Analysen – Perspektiven. Wiesbaden. Homann, Karl/Christoph Lütge (2004): Einführung in die Wirtschaftsethik. Münster.Küpper, Hans-Ulrich (2006): Unternehmensethik - Hintergründe, Konzepte, Anwendungsbereiche. Stuttgart.Schranz, Mario (2007): Wirtschaft zwischen Profit und Moral. Die gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen im Rahmen der öffentlichen Kommunikation. Wiesbaden.Ulrich, Peter (2005): Zivilisierte Marktwirtschaft. Eine wirtschaftsethische Orientierung. Freiburg.Ulrich, Peter (2007): Integrative Wirtschaftsethik. Grundlagen einer lebensdienlichen Ökonomie. 4. Auflage. Bern.
- Graded Exam
- Two-Hour Written Examination
- Viva Voce
- Oral Presentation / Seminar Paper
- Homework / Assignment
- Ungraded Exam
- Work samples, written
- Case Study, oral
- Examination Requirements
- Duration
1 Term
- Module Frequency
Only Summer Term
- Language of Instruction
German