Law and Ethics in Communication Management

Faculty

Institute of Communication

Version

Version 9.0 of 12/16/2022

Code of Module

74M0022

Modulename (german)

Recht und Ethik des Kommunikationsmanagements

Study Programmes

Kommunikation und Management (M.A.)

Level of Module

4

Mission Statement

The strategic planning and technical implementation of organised communication usually serves to enforce particular interests. Because divergent interests and life-world contexts can always come into conflict with each other, a thorough knowledge of normative, ethical and legal frameworks is just as indispensable for responsible communication management as the ability to reflect on motives, patterns and consequences of one's own professional actions and to solve resulting conflicts with rational means.

Responsible of the Module

Baum, Achim

Lecturer(s)
  • Baum, Achim
  • Dierkes, Sven
  • Heermeyer, Christian
  • Kemper, Rainer
  • Fuhrberg, Reinhold
  • Merz, Christian; Heuchemer, Anna Sophie
Credits

5

Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Seminare
30Übungen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
45Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
45Literaturstudium
Recommended Reading

Aufderheide, Detlef/Martin Dabrowski (Hg.) (2005): Corporate Governance und Korruption. Wirstchaftsethische und moralökonomische Perspektiven der Bestechung und ihrer Bekämpfung. Berlin.Baum, Achim (2005): Kommunikation unter Erfolgszwang. Über die Legitimationsprobleme der Public Relations. In: ders./Wolfgang R. Langenbucher/Horst Pöttker/Christian Schicha (Hg.): Handbuch Medienselbstkontrolle. Wiesbaden. S. 319-327.Baum, Achim/Wolfgang R. Langenbucher/Horst Pöttker/Christian Schicha (Hg.) (2005): Handbuch Medienselbstkontrolle. Wiesbaden. Becher, Martina (1996): Moral in der PR? Eine empirische Studie zu ethischen Problemen im Berufsfeld Öffentlichkeitsarbeit. Berlin.Bentele, Günter (2005): Ethische Anforderungen an Öffentlichkeitsarbeit. In: ders./Romy Fröhlich/Peter Szyszka (Hg.) (2005): Handbuch der Public Relations. Wissenschaftliche Grundlagen und berufliches Handeln. Mit Lexikon. Wiesbaden. S. 562-574Bowen, Shannon E.(2007): Ethics and Public Relations, Institute for Public Relations. www.instituteforpr.orgFalkenberg, Viola (2004): Im Dschungel der Gesetze. Leitfaden Presse- und Öffentlichkeitsarbeit. Frankfurt/M.Fieseler, Christian (2008): Die Kommunikation von Nachhaltigkeit. Gesellschaftliche Verantwortung als Inhalt der Kapitalmarktkommunikation. Wiesbaden.Förg, Birgit (2004): Moral und Ethik der PR. Grundlagen – Theoretische und empirische Analysen – Perspektiven. Wiesbaden. Homann, Karl/Christoph Lütge (2004): Einführung in die Wirtschaftsethik. Münster.Küpper, Hans-Ulrich (2006): Unternehmensethik - Hintergründe, Konzepte, Anwendungsbereiche. Stuttgart.Schranz, Mario (2007): Wirtschaft zwischen Profit und Moral. Die gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen im Rahmen der öffentlichen Kommunikation. Wiesbaden.Ulrich, Peter (2005): Zivilisierte Marktwirtschaft. Eine wirtschaftsethische Orientierung. Freiburg.Ulrich, Peter (2007): Integrative Wirtschaftsethik. Grundlagen einer lebensdienlichen Ökonomie. 4. Auflage. Bern.

Graded Exam
  • Two-Hour Written Examination
  • Viva Voce
  • Oral Presentation / Seminar Paper
  • Homework / Assignment
Ungraded Exam
  • Work samples, written
  • Case Study, oral
Examination Requirements
Duration

1 Term

Module Frequency

Only Summer Term

Language of Instruction

German