Organisational Development and Leading in Nursing Institutions
- Faculty
Institute of Dual Degree Programmes
- Version
Version 4.0 of 12/16/2021
- Code of Module
78B0191
- Modulename (german)
Organisationsentwicklung/Interkollegiale Mitarbeiterführung
- Study Programmes
Pflege (dual) - IDS (B.Sc.)
- Level of Module
2
- Responsible of the Module
Mazzola, Rosa
- Lecturer(s)
- Mazzola, Rosa
- Alsmann, Isabel
- Purwins, Daniel
- Fleddermann, Andre
- Glüsenkamp, Martin
- Credits
5
- Concept of Study and Teaching
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 18 Seminare 6 betreute Kleingruppen 6 Übungen Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 30 Übungsort Pflegeprx. 20 Literaturstudium 20 Kleingruppen 20 Prüfungsvorbereitung
- Recommended Reading
Apelt, M., Bode, I., Hasse, R., Meyer, U., Groddeck, V. V., Wilkesmann, M. et al. (Hrsg.). (2019). Handbuch Organisationssoziologie (Springer Reference Sozialwissenschaften). Wiesbaden: Springer.Büssing, A. & Glaser, J. (2003). Mitarbeiter- und Klientenorientierung im Gesundheitswesen. Zeitschrift für Arbeits- und Organistationspsychologie, 47 (4), 222-228.Curtis, E.A., de Vries, J. & Sheerinn, F.K. (2011). Developing leadership in nursing: explring core factors. British Journal of Nursing, 20 (5), 306-309.Frommann, B. (2014). Kompetenzen als Phänomen der Netzwerkorganisation. Entscheidungs- und Organisationstheorien. Wiesbaden: Springer GablerKanning, U. P. & Staufenbiel, T. (Hrsg.). (2012). Organisationspsychologie (Bachelorstudium Psychologie, Bd. 11). Göttingen: Hogrefe.Kauffeld, S. (2016). Nachhaltige Personalentwicklung und Weiterbildung. Betriebliche Seminare und Trainings entwickeln, Erfolge messen, Transfer sichern (2., überarb. Aufl.). Berlin: Springer.Klutmann, B. (2005). Führung. Theorie und Praxis. Hamburg: Windmühle.Kreutzer, R.T. (2018). Führungs- und Organisationskonzepte im digitalen Zeitalter kompakt. Wiesbaden: Springer Gabler.Krüger, W. (2015). Teams führen (7. Aufl.). Freiburg: Haufe.Lasko, W.W. (2010). Dream Teams (2. Aufl.). Wiesbaden: Gabler.Laufer, H. (2005). Grundlagen erfolgreicher Mitarbeiterführung: Führungspersönlichkeit, Führungsmethoden, Führungsinstrumente. Offenbach.: Gabal.Leuzinger, A. & Luterbacher, T. (2000). Mitarbeiterführung im Krankenhaus. Spital, Klinik und Heim (3., unveränd. Aufl.). Bern: Hans Huber.Loffing, C. & Geise, S. (Hrsg.). (2010). Management und Betriebswirtschaft in der ambulanten und stationären Altenpflege (2., vollst. überarb. und erw. Aufl.). Bern: Hans Huber.Nerdinger, F. W. (Hrsg.). (2019). Arbeits- und Organisationspsychologie (4. Aufl.). Berlin: Springer.Neuberger, O. (2006). Führen und führen lassen (6. Aufl.). Stuttgart: Lucius & Lucius.Neuberger, O. (2006). Mikropolitik und Moral in Organisationen (2. Aufl.). Stuttgart: Lucius & Lucius.Poser, M. (Hrsg.). (2012). Lehrbuch Stationsleitung. Pflegemanagement für die mittlere Führungsebene im Krankenhaus. Bern: Hans Huber.Preisendörfer, P. (2016). Organisationssoziologie. Grundlagen, Theorien und Problemstellungen (4., überarb. Aufl.). Wiesbaden: Springer VS.Quilling, E. & Nicolini, H.J. (2009). Erfolgreiche Seminargestaltung. Strategien und Methoden in der Erwachsenenbildung (2., erw. Aufl.). Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.Rosenstiel, L.v. & Comelli, G. (2004). Führung im Prozess des Wandels. Wirtschaftspsychologie aktuell, 1, 30-34.Rosenstiel, L.v. (2006). Nichts ist einfach – Erfolg hängt nicht nur vom Führungsstil ab. Wirtschaftspsychologie aktuell, 1, 19-22.Schein, E.H. (1995). Unternehmenskultur. Ein Handbuch für Führungskräfte. Frankfurt: Campus.Schneider, K. (Hrsg.). (2001). Moderationsprozess: Grundlagen für Lehr- und Führungskräfte. Brake: Prodos.Schuler, H. & Moser, K. (Hrsg.). (2019). Lehrbuch Organisationspsychologie (6., überarb. Aufl.). Bern: Hogrefe.Steiger, T., Lippmann, E. & Pfister, A. (Hrsg.) (2008). Handbuch Angewandte Psychologie für Führungskräfte: Führungskompetenz und Führungswissen (5., vollst. überarb. Aufl.). Berlin: Springer.Zummermann, T., Puschmann, E., van den Bussche, H., Wiese, B., Ernst, A. et al. (2016). Collaborative nurse-led self-management support for primary care patients with anyiety, dpressive or somatic symptoms: Cluster-randomised controlled trial. International Journal of Nursing Studies 63 (2016), 101-111.
- Graded Exam
- Homework / Assignment
- Presentation
- Oral Presentation / Seminar Paper
- Examination Requirements
- Duration
1 Term
- Module Frequency
Only Winter Term
- Language of Instruction
German