Ressort-Drittmitteldatenbank
Alle öffentlich geförderten Ressortprojekte von A - Z
Alle Ressortprojekte, d.h. öffentlich geförderte Drittmittelprojekte u.a. zur Weiterentwicklung der Lehre, des Transfers, der Internationalisierung, der Digitalisierung, der Nachwuchsförderung und der Gleichstellung mit Projektstart ab 2024, befinden sich in unserer Ressortdatenbank. Zudem sind die bedeutendsten Ressort-Drittmittelprojekte, die bereits von 2024 begonnen haben, in der neuen Datenbank enthalten. Sie können nach Stichwörtern suchen oder Ihre Suche durch das Setzen von Filtern eingrenzen.
Bei Fragen zur Ressort-Drittmitteldatenbank sprechen Sie bitte Doris Bünemann an.
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Ressort
Drittmittelgeber*in
Fakultät / Geschäftsbereich
Laufzeit
- Projektlaufzeit:
- 01.04.2023 - 28.02.2026
- Antragsteller*in:
- Dr. Kai Handel
- Drittmittelgeber*in/Förderlinie:
- EU
- Ressort:
- Internationalisierung
- Fördersumme:
- 155.905 €
- Projektpartner*in extern:
- 15 Hochschulen für Angewandte Wissenschaften (HAW) in Äthiopien, Centrum für Hochschulentwicklung (CHE; www.che.de), Saxion University of Applied Sciences (www.saxion.edu)
- Projektzusammenfassung:
Im EU-Projekt FAITH (Langtitel: Ethiopian Universities of Applied Sciences are F(it), A(djusted), I(nnovative),T(rendy) & H(olistic) to meet Industries and the Labor Market) werden 15 äthiopische Hochschulen von europäischen Hochschulen für angewandte Wissenschaften, darunter die Hochschule Osnabrück, gefördert. Der Hintergrund ist, dass Äthiopiens Hochschullandschaft in den vergangenen Jahren stark gewachsen ist. Viele staatliche und private Institutionen wurden neu gegründet. Praxisorientierte Lehre oder Industriekontakte wurden vom bisherigen äthiopischen Hochschulsystem aus klassischen Universitäten wenig berücksichtigt. Es fehlten anwendungsorientierte und praxisbezogene Studienangebote, wie sie in Deutschland von den Hochschulen für angewandte Wissenschaften (HAW) angeboten werden. Deshalb hat die äthiopische Regierung 15 staatliche Universitäten in HAW's umgewandelt. Nachfolgend die Projektzusammenfassung auf Englisch:
The Ethiopian government decided to differentiate the higher education sector. Out of 44 universities, 15 universities were defined as universities of applied sciences (UAS). Since there is no experience on UAS in the country, the FAITH Project has approached European partners interested in working with the Ethiopian Ministry of Education to build a framework for the UAS sector and to work on an Ethiopian UAS model. The overall objective of establishing a UAS sector is to contribute to the regional economic and social development and to increase the employability of the graduates. The specific objectives of the FAITH Project are
● Establish Ethio-European UAS partnerships
● Generate lessons learnt from Europe, adjusted to the Ethiopian context, as toolboxes for Ethio practice
● Conceptualise tested, piloted & optimised toolboxes
● Establish a community of peer learning through a training institute to accommodate the knowledge & expertiseActivities are wrapped into 8 work packages. The project partners work in tandems to adjust, implement and pilot lessons learned from the EU partners. Dissemination activities use social media. Papers and presentations inform national and international communities. The National Academic Digital Repository of Ethiopia (NADRE) hosts all products as open access, licensed by CC-BY-NC-SA. The training institute accommodates trainers and the outputs. Quality management provides internal control and external auditing. Partner agreements, general and steering committee meetings gear the implementation process.
Beneficiaries: companies, regional entrepreneur associations, trainers, UAS staff, students, stakeholdersExpected results: improved interaction between UASs and their (regional) partners, such as authorities, companies and institutions; practice-oriented teaching & applied research; UAS graduates qualified for the (regional) labour market. The Project produces adjusted toolboxes, ToT to qualify trainers, a training institution, collaboration agreements,
the strategy for the training institution, activity reports, social media blogs, a website, papers & presentations.
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