Principles of Event Management
- Fakultät
Wirtschafts- und Sozialwissenschaften
- Version
Version 9.0 vom 27.10.2020
- Modulkennung
22B1293
- Modulname (englisch)
Principles of Event Management
- Studiengänge mit diesem Modul
- Betriebswirtschaft und Management - WiSo (B.A.)
- Öffentliches Management (B.A.)
- Wirtschaftsrecht (Bachelor) (LL.B.)
- Internationale Betriebswirtschaft und Management (B.A.)
- Niveaustufe
1
- Kurzbeschreibung
This module introduces the students to the event market. It offers an overview on different event types, the regional economic impacts of events as well as current issues and trends within the industry. The students also gain first insights into the management of events, which includes topics such as service management, quality management and project management of events.
- Lehrinhalte
- 1. The event market (with a focus on business events)
- 1.1. Introduction
- 1.2. Exhibitions and trade shows
- 1.3. Association events
- 1.4. Corporate Events
- 1.5. Mega events, sports and leisure events
- 1.6. Event sponsoring
- 1.7. Regional economic impacts of events
- 1.8. Sustainable Events
- 1.9. Trends in event management
- 2. Managing events
- 2.1. Management of services
- 2.2. Quality management
- 2.3. Project management
- Lernergebnisse / Kompetenzziele
Wissensverbreiterung
Students who successfully complete this module
- know the different types of events as well as the responsibilities of key players within the industry.
- gained insights into the regional economic impact of events (particularly for Germany).
- are familiar with the peculiarities of events as services and forms of live communication and the effects on quality Management.
- understand project management as an important basis for successful events.
Wissensvertiefung
Students who successfully complete this module
- can critically discuss and evaluate economic, environmental and social impacts of events.
- can name and assess chances and risks of different events as well as related consequences.
Können - instrumentale Kompetenz
Students who successfully complete this module
- can apply important project management methods and tools.
- develop and assess event budgets.
Können - kommunikative Kompetenz
Students who successfully complete this module demonstrate effective communication and team working skills.
Können - systemische Kompetenz
Students who successfully complete this module can identify, determine and assess successful management structures and decision-making processes.
- Lehr-/Lernmethoden
LecturesCase studiesGroup work
- Empfohlene Vorkenntnisse
none
- Modulpromotor
Werner, Kim
- Lehrende
- Werner, Kim
- Große Ophoff, Markus
- von Papen, Jost
- Leistungspunkte
5
- Lehr-/Lernkonzept
Workload Dozentengebunden Std. Workload Lehrtyp 35 Vorlesungen 10 betreute Kleingruppen Workload Dozentenungebunden Std. Workload Lehrtyp 30 Veranstaltungsvor-/-nachbereitung 20 Kleingruppen 25 Literaturstudium 30 Prüfungsvorbereitung
- Literatur
Allen, J., O'Toole, W., Harris, R., & McDonnell, I. (2011). Festival and Special Event Management. (5th ed.) Milton: Wiley
Beech, J., Kaiser, S., & Kaspar, R. (2014). The Business of Events Management. Harlow, UK: Pearson
Getz, D. (2005). Event Management and Event Tourism. New York: Cognizant Communications Corporation
- Prüfungsleistung
- Klausur 2-stündig
- Portfolio Prüfung
- Bemerkung zur Prüfungsform
Die Portfolio-Prüfung umfasst 100 Punkte und besteht aus einer einstündigen Klausur (K1), einer Präsentation (PR) und einem schriftlichen Projektbericht (PSC). Die K1 wird mit 50 Punkten, die PR wird mit 10 Punkten und der PSC wird mit 40 Punkten bei der Berechnung der Endnote gewichtet.
Die Portfolio-Prüfung umfasst 100 Punkte und besteht aus einer einstündigen Klausur (K1) und einem schriftlichen Projektbericht (PSC). Die K1 und der PSC werden jeweils mit 50 Punkten gewichtet.
- Dauer
1 Semester
- Angebotsfrequenz
Wintersemester und Sommersemester
- Lehrsprache
Englisch