Principles of Event Management

Fakultät

Wirtschafts- und Sozialwissenschaften

Version

Version 9.0 vom 27.10.2020

Modulkennung

22B1293

Modulname (englisch)

Principles of Event Management

Studiengänge mit diesem Modul
  • Betriebswirtschaft und Management - WiSo (B.A.)
  • Öffentliches Management (B.A.)
  • Wirtschaftsrecht (Bachelor) (LL.B.)
  • Internationale Betriebswirtschaft und Management (B.A.)
Niveaustufe

1

Kurzbeschreibung

This module introduces the students to the event market. It offers an overview on different event types, the regional economic impacts of events as well as current issues and trends within the industry. The students also gain first insights into the management of events, which includes topics such as service management, quality management and project management of events.

Lehrinhalte
  • 1. The event market (with a focus on business events)
  • 1.1. Introduction
  • 1.2. Exhibitions and trade shows
  • 1.3. Association events
  • 1.4. Corporate Events
  • 1.5. Mega events, sports and leisure events
  • 1.6. Event sponsoring
  • 1.7. Regional economic impacts of events
  • 1.8. Sustainable Events
  • 1.9. Trends in event management
  • 2. Managing events
  • 2.1. Management of services
  • 2.2. Quality management
  • 2.3. Project management
Lernergebnisse / Kompetenzziele

Wissensverbreiterung
Students who successfully complete this module
- know the different types of events as well as the responsibilities of key players within the industry.
- gained insights into the regional economic impact of events (particularly for Germany).
- are familiar with the peculiarities of events as services and forms of live communication and the effects on quality Management.
- understand project management as an important basis for successful events.
Wissensvertiefung
Students who successfully complete this module
- can critically discuss and evaluate economic, environmental and social impacts of events.
- can name and assess chances and risks of different events as well as related consequences.
Können - instrumentale Kompetenz
Students who successfully complete this module
- can apply important project management methods and tools.
- develop and assess event budgets.
Können - kommunikative Kompetenz
Students who successfully complete this module demonstrate effective communication and team working skills.
Können - systemische Kompetenz
Students who successfully complete this module can identify, determine and assess successful management structures and decision-making processes.

Lehr-/Lernmethoden

LecturesCase studiesGroup work

Empfohlene Vorkenntnisse

none

Modulpromotor

Werner, Kim

Lehrende
  • Werner, Kim
  • Große Ophoff, Markus
  • von Papen, Jost
Leistungspunkte

5

Lehr-/Lernkonzept
Workload Dozentengebunden
Std. WorkloadLehrtyp
35Vorlesungen
10betreute Kleingruppen
Workload Dozentenungebunden
Std. WorkloadLehrtyp
30Veranstaltungsvor-/-nachbereitung
20Kleingruppen
25Literaturstudium
30Prüfungsvorbereitung
Literatur

Allen, J., O'Toole, W., Harris, R., & McDonnell, I. (2011). Festival and Special Event Management. (5th ed.) Milton: Wiley

Beech, J., Kaiser, S., & Kaspar, R. (2014). The Business of Events Management. Harlow, UK: Pearson

Getz, D. (2005). Event Management and Event Tourism. New York: Cognizant Communications Corporation

Prüfungsleistung
  • Klausur 2-stündig
  • Portfolio Prüfung
Bemerkung zur Prüfungsform

Die Portfolio-Prüfung umfasst 100 Punkte und besteht aus einer einstündigen Klausur (K1), einer Präsentation (PR) und einem schriftlichen Projektbericht (PSC). Die K1 wird mit 50 Punkten, die PR wird mit 10 Punkten und der PSC wird mit 40 Punkten bei der Berechnung der Endnote gewichtet.

Die Portfolio-Prüfung umfasst 100 Punkte und besteht aus einer einstündigen Klausur (K1) und einem schriftlichen Projektbericht (PSC). Die K1 und der PSC werden jeweils mit 50 Punkten gewichtet.

Dauer

1 Semester

Angebotsfrequenz

Wintersemester und Sommersemester

Lehrsprache

Englisch